Chokolade og konsistens

chokoladeKonsistens i håndværk chokolade betyder, at en bestemt chokoladestang (ideelt) vil have samme smagsprofil over tid. I dette scenario kan forbrugerne stole på et bestemt sæt smagsprøver, der tilhører den pågældende bar. Dette er faktisk den første fordel ved konsistens: tilbagevendende kunder.

Selv forbrugere, der forstår den varierende karakter af håndlavet chokolade, har brug for en forudsigelighed under deres indkøb. De forventer den samme smag fra samme chokolade. Det er ligegyldigt hvor godt uddannet de er om emnet. De er ikke bange for at manifestere deres skuffelse, når en chokoladeproducent ændrer leverandør, opskrift eller ikke holder op med standarder og forventninger. Og hvis forbrugerne ikke er glade, er detailhandlere og distributører heller ikke glade.

Konsistens er et omhyggeligt emne for håndværk chokolade forhandlere og distributører.

Det er ikke let at have håndværkere af god chokolade som leverandører. Nogle af dem tager bønne-til-bar som en hobby og kan ikke garantere en stabil forsyning. Nogle andre producerer kun i små mængder. Der er også det hyppige problem med afbrudt levering af cacao bønner ved oprindelse. Hvis chokoladeproducenten skifter leverandør til en bestemt enkelt oprindelsesbjælke, kan den muligvis smage helt anderledes end den foregående, selvom den måske har det samme oprindelsesland på emballagen. I dette kaos skal de, der sælger direkte til slutkunder, garantere kvalitetsstandarder for de produkter, de sælger. For dem er konsistens en prioritet.

God chokolade er en kunst i sig selv

Sidst men ikke mindst synes det at være en ny potentiel niche, der er lavet af bønne-til-bar chokolade. Professionelle konditorier udvikler stor nysgerrighed til denne slags type, til det punkt, at nogle af dem bliver chokoladeproducenter. Dette åbner dørene for at lave det, der sælges i bulk til business-to-business formål. Men også konditorkokke skal servere desserter, der er konsekvent gode til deres kunder. Chokoladen skal sikre en konsistent harmoni med alle andre ingredienser, der anvendes i opskriften.

Men hvorfor skal der være tilgivelse for uoverensstemmelse med andre fine fødevarer (som vin og olivenolie) og ikke til chokolade?

En vinekspert ved, at de bedste vine i verden ikke er lavet i store mængder.

De kommer ofte fra små virksomheder, der stadig bruger håndværksmæssige teknikker. Vinmarken er bevogtet af ejerens opmærksomme øjne, som personligt håndterer vinfremstillingsprocessen og tilføjer meget lidt konserveringsmidler til slutproduktet. Det lyder meget som noget der er håndlavet. Og ligesom håndværkschokolade påvirkes selv fin vin stærkt af vejrændringer, genetik og sygdomme (sammenlignet med en større produktion, der kan håndtere disse variabler mere effektivt). Kvalitetsstandarder og smagsprofiler varierer meget afhængigt af sæsonen. Derfor er eventuelle forslag til en bestemt flaske vin ofte ledsaget af høståret (af druer).

Den samme mentalitet bør bruges til hånd lavet chokolade.

Chokoladebar som er håndlavet.

Hvis en chokoladebar havde den samme smagsprofil over tid, ville skønheden i håndlavet gå tabt. Når forbrugerne smager det, tager de glæde i at vide, at de måske aldrig forsøger noget sådan igen. At uforudsigeligheden ved oprindelse kunne forstyrre leveringen af ​​den fine cacao for evigt. Eller at chokoladeproducenten måske beslutter at stoppe produktionen af ​​den pågældende bar.

Hvad der gør håndlavet chokolade specielt er apprecier ingen i øjeblikket. Det er de specifikke smagsprøver, der måske ikke opnås i næste batch.

uoverensstemmelse

Inkonsekvens er absolut charmerende. Forbrugerne ved aldrig, hvad de kan forvente af en håndværkchokolade bar. Og lad os indrømme det, det er lidt spændende.

På den ene side bliver forbrugerne knyttet til deres yndlingsprodukter, og de kan blive forstyrrede af så meget villateltet i håndværks chokoladeverdenen. Men på den anden side er den samme volatilitet, hvad der holder dem interesserede og nysgerrige.

Fordi sortimentet af en chokoladeproducent ændres så ofte, ser forbrugerne altid ud til den næste produktudgave. De forventer ny oprindelse, nye smag, nye historier. De ved også, at en bestemt bar måske ikke smager det samme det følgende år, og de kan lide at holde styr på ændringerne. Sortimentet af et håndværk chokoladeselskab kan sammenlignes med sæsonmenuen på en restaurant. Kokke er glade for at arbejde med friske ingredienser, eksperimentere med nye produkter til rådighed, ikke ved, om de nogensinde vil få de samme smage igen. Og restaurantens kunder foregriber kokkens nye kreationer.

Samtidig kan inkonsekvens ikke være noget, så længe smagene er konsekvent gode.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *