En kort introduktion til SEO

Som virksomhed er det vigtigere end nogensinde at have styr på SEO-strategien.

Når vi skal finde svar på noget hurtigt, tyer langt de fleste i dag til internettet, og de online søgemaskiner. Her kan vi i løbet af få sekunder finde svar på alt. Lige fra hvor vi skal spise, nyheder, finde en specifik service eller blot information om et emne. Der er

Det stiller store krav til virksomheder i dag, om at være synlige i søgeresultaterne, når folk bruger disse søgemaskiner. Ofte bruger man ens mobiltelefon, når man søger online, og det er derfor også vigtigt at ens hjemmeside er brugervenlig, har et godt design og teknisk opbygning. Derfor skal der være styr på SEO og hjemmesidens opbygning, hvis man vil opnå gode resultater, og have mange besøgende online.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for det engelske Search Engine Optimization. Hvis man helt overordnet skal forklare begrebet, så handler det altså om at optimere en hjemmeside med udgangspunkt i de faktorer, som søgemaskiner bruger, når de rangerer en hjemmeside. Det handler om at gøre ens side relevant ift. det, som brugerne søger på, således at ens hjemmeside ligger bedre end konkurrenternes. På den måde opnår man en bedre placering online, og flere besøgende.

Hvordan implementerer man den rigtige SEO-strategi?

Det er en misforståelse, hvis man tror at seo søgeord er noget man blot ligger på hjemmesiden, og så er det dét. Det er et løbende arbejde, som strækker sig over mange måneder, hvor man følger forskellige trin, som blandt andet består af testning, produktion, optimering, kreation af indhold, effektmåling, m.m.

Der findes forskellige arbejdsområder, som er en kombination af markedsføring, analyse og forskning:

  • Analyse af søgeord: Man finder de søgeord, som folk søger på online, og som er relevante for ens hjemmeside ift. at forbedre salget. Dette kan være del af en overordnet online salgsstrategi.
  • SEO-strategi: Man undersøger her, hvor godt man ligger placeret online, og også hvordan ens konkurrenter ligger. Desuden finder man ud af, hvilke områder man skal arbejde med, for at forbedre ens placering. Man bør også tage et kig på, hvad man ønsker at opnå. Her lægges planen altså.
  • Teknisk SEO: Her skal domænet, HTML og teknikken på hjemmesiden finpudses. Der kan f.eks. være spærringer på siden, som forhindrer Google i at læse den.
  • Onpage SEO: Her har man fokus på at optimere elementer på siden, som er vigtige, når siden rangeres i søgemaskinen. Der er omkring 200 faktorer i alt, og heriblandt kan man finde optimering af tekstindholdet, sidetitler, metabeskrivelser, m.m. Dette kan man som virksomhed selv stå for, eller man kan hyre en ekspert til at give en hånd med.
  • Linkbuilding: Det går ud på at skaffe links fra andre hjemmesider til ens egen hjemmeside. De fungerer som en form for anbefaling, og jo bedre anbefalinger, desto højere vil en side blive rangeret. For at opnå disse links kan man vælge at indgå et samarbejde med forskellige leverandører eller bloggere. Det er et løbende arbejde, som kræver en del viden, og derfor kan det også her være en god idé at få hjælp fra et professionelt SEO-bureau

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *